Därför säger vi nej till tiggarhärbärge | Sverigedemokraterna i Örebro

Därför säger vi nej till tiggarhärbärge

Tiggarepidemin som drabbat vår stad kan knappast ha undgått någon. Det är tragiskt att människor väljer att lämna familj och hus i Rumänien för att komma hit och leva som hemlösa tiggare. Att svenskar väljer att skänka pengar och därmed avlönar dem för att göra det, är också tragiskt, men förståeligt. Det är svårt att inte beröras när man möter en utsatt människas blick.

Mindre förståeligt är att Örebro kommun subventionerar tiggerifenomenet genom att ge bidrag till härbärget i Adolfsbergsgården, som erbjuder kost och logi åt det internationella tiggeriet.

Vi sverigedemokrater menar att det här är helt fel väg att gå, och anledningarna är flera.

När allt fler europeiska länder väljer att förbjuda tiggeri kommer allt fler tiggare till Sverige istället. Att då erbjuda särskilda skattefinansierade härbärgen till dem gör att Örebro blir särskilt utsatt. Örebros varumärke ska inte vara att det är en bra stad att tigga i.

Det är också orimligt att man i praktiken får härbärgen för en särskild härkomst, där vår egna hemlösa – som knappast har bostäder utomlands – möts av en stängd dörr. Tills tiggeriproblematiken lösts är det rimligt att tiggare tillåts plats på reguljära härbärgen, under förutsättning att de inte tränger ut våra egna hjälpbehövande, så som varit fallet i vissa svenska städer.

Om man vill driva en härbärgesverksamhet för tiggare ska man vara fri att göra det, men med frivilliga finansiärer. Vi politiker ska inte tvinga Örebros skattebetalare att betala för något som lockar hit ännu fler tiggare som kan tigga pengar av dem, och vi ska inte bidra till att en hel generation romska barn lär sig att en fullgod försörjning är att falla på knä inför nordeuropéer och se så ömklig ut som möjligt. Därför säger vi nej till skattefinansierade tiggarhärbärgen.

Joakim Sjögren
Sekreterare SD Örebro