Den styrande minoriteten gör det igen! | Sverigedemokraterna i Örebro

Den styrande minoriteten gör det igen!

Den styrande minoriteteten i Örebro gör det igen! Från och med april och vidare över sommaren och turistsäsongen stängs en av Örebros pulsådror, Rudbecksgatan, delvis av för att omformas till en trångare stadsgata. Kaoset på omledningsgatorna lät inte vänta på sig och bilköerna är nu mer besvärande än någonsin.

S, C och KD struntar blankt i att framkomlighet är mycket viktigt för en stads attraktivitet. Redan i höstas/vintras fick vi en försmak på trafikkaoset som kan uppstå på en enfilig Rudbecksgata, då riktningen in mot staden smalnades av mellan Almbyplan och Hagmarksgatan i samband med en angränsande byggnation. Örebros styrande politiker blev uppenbarligen nöjda med utfallet, för nu ska denna avsmalning göras permanent och denna gång dessutom i båda riktningarna.

Den som minns hur Rudbecksgatan såg ut i rusningstrafik för ett halvår sedan förstår vilken flaskhals som ombyggnationen kommer att skapa i trafikflödet. Avgasutsläppen kommer öka markant då bilar blir stående i köer på tomgång istället för att snabbt passera, vilket kommer försämra både luftkvaliteten i staden och den livsviktiga framkomligheten för utryckningsfordon. I ett packat, blockerat gaturum kommer de inte fram.

Vi sverigedemokrater menar istället att en växande stad måste planera för ökad trafik, vilket innebär utbyggnad av överbelastade gator eller omledning av trafiken på ett smidigt sätt. Att skapa trafikkaos genom att sänka kapaciteten på viktiga genomfartsleder är för oss en oacceptabel och djupt oansvarig trafikpolitik som vi aldrig kan ställa oss bakom. ​