Ge tiggarna chans till drägligt liv | Sverigedemokraterna i Örebro

Ge tiggarna chans till drägligt liv

Problemet med tiggeri i Örebro breder ut sig allt mer. Redan vid omvalet 2011 varnade vi sverigedemokrater för att om ingenting görs så kommer problemen att förvärras och kvittot av ledande politikers nonchalans ser vi nu på våra gator.

Medan allt fler länder väljer att förbjuda tiggeri diskuterar svenska politiker hur man kan göra tiggarlivet i Sverige mer bekvämt. Tack vare den ansvarslösa signalpolitik som sjuklövern bedrivit sprids nu ryktet i Rumänien med omnejd om möjligheterna att sitta på Sveriges gator och tigga istället för söka jobb och integrera sig i sitt hemland.

Problematiken är stor och växer okontrollerat. Människor störs och upplever en sämre, stökigare och otryggare stadsbild. Tiggerifenomenet måste därför bekämpas såväl nationellt som kommunalt. På riksplanet måste riksdag och regering införa visumtvång för de länder varifrån tiggarna kommer. EU:s fria rörlighet ska inte gälla personer som inte har för avsikt att varken plugga, jobba, turista eller bli en del av svenska samhället.

För att tackla problematiken kräver vi att Örebro kommun ska öka antalet ordningsvakter som genom lagen om ordningsvakter (LOV) kan fylla det luckor som polisen lämnat därhän. Kommunen ska heller inte ge ekonomiska bistånd till EU-migranter eller organisationer som stöder tiggeri. Dessa pengar ska istället läggas på gamla och sjuka som arbetat och bidragit till landets väl och ve.

Kommunen måste börja efterleva redan befintliga lokala ordningsföreskrifter där tillstånd krävs för insamling av pengar. Att ge pengar till tiggare förvärrar endast problematiken. Enligt Rumäniens ambassadör i Sverige försvårar man dessa människors chans att integrera sig hemma i Rumänien, när man vet att man får pengar i Sverige utan att varken jobba eller betala skatt. Det bästa för både Sverige och tiggarna är om alla slutar föda tiggeriet genom att skänka pengar så att tiggarna åker hem och kan bli mottagliga för integrationssatsningar i Rumäninen. Först då ges tiggarna en chans till ett drägligt liv.

Daniel Edström
Ordförande SD Örebro

Joakim Sjögren
Sekreterare SD örebro

1 Kommentar

1. Safwat 2015-09-16 Svara

Vi alla måste sträva med alla tiggeri som har skadat bilden av vårt samhälle, visum måste krävs, ska det vara som det är nu helt okontrollerad !! hur kommer Sveriges städerna att se ut om 10 år ?