Presentkort gynnar utsatta äldre och företag i Örebro | Sverigedemokraterna i Örebro

Presentkort gynnar utsatta äldre och företag i Örebro

Presentkort till fattigpensionärer gynnar både utsatta äldre och företag i Örebro

För att stötta det lokala näringslivet och samtidigt ge Örebros fattigpensionärer en ekonomisk förstärkning föreslår Sverigedemokraterna att kommunen skänker presentkort laddat med 3 000 kr till varje fattigpensionär. Presentkortet ska kunna användas hos näringsidkare i Örebro.

Att Covid-19 drabbat näringslivet hårt är knappast någon nyhet. Ett helt annat problem, som inte heller borde komma som en nyhet för någon, är att Örebros fattigpensionärer har det mycket knapert. Trots mycket prat från styrande politiker är det väldigt lite som görs för att motverka dessa båda problem.

Därför föreslår Sverigedemokraterna i Örebro att kommunen skänker presentkort laddade med 3 000 kr till varje fattigpensionär i Örebro som kan användas för att köpa varor och tjänster av företag i Örebro. På så sätt hjälper vi våra lokala näringsidkare samtidigt som vi kan ge fattigpensionärer en liten guldkant på tillvaron. Bakgrunden till förslaget är dels den ekonomiska kris som drabbat näringslivet i pandemins kölvatten och behovet av att höja fattigpensionärers ekonomiska standard.

– Vi hoppas att denna åtgärd kan bidra till det lokala näringslivets överlevnad och samtidigt vara en välkommen gåva till fattigpensionärerna, säger Helena Ståhl, Sverigedemokraternas kommunalråd i Örebro.

Diskussioner har förts i kommunledningen om att stötta det lokala näringslivet men hittills har mycket lite hänt.

– Fattigpensionärerna är en grupp som alltför länge förbisetts. Här har vi chansen att i ett svep bemöta två helt olika problem, fortsätter Helena.

– Jämfört med hur mycket pengar som kommunen årligen slösar på diverse onödiga projekt är detta en välmotiverad utgift, avslutar hon.

I Örebro kommun finns drygt 4 000 fattigpensionärer och partiet räknar med en engångskostnad på omkring 13 miljoner kronor för Örebro kommun. Örebro kommun erbjuder redan idag inom projektet Örebrogåvan ett liknande presentkort laddat med 1 000 kr till de studenter som väljer att folkbokföra sig i kommunen.

Eftersom det redan finns ett liknande presentkort för studenter som folkbokför sig i Örebro vore detta ganska enkelt att genomföra, bara den politiska viljan finns. Frågan är om den viljan finns hos de styrande partierna?