Rapport från budgetfullmäktige 20-21 oktober -15 | Sverigedemokraterna i Örebro

Rapport från budgetfullmäktige 20-21 oktober -15

Vid senaste fullmäktige hanterades budget för 2016. Vi hade i år en välbalanserad budget med åtstramningar på kulturområdet till förmån för bättre omvårdnad på äldreboendena. Några av satsningarna var mer personal till hemtjänsten och sänkt pris för matlådorna.

Kommunens ekonomi ser väldigt dyster ut kommande åren på grund av tärande massinvandring från tredje världen, varför vi förespråkar återhållsamhet med nödvändiga besparingar. Tyvärr fick vi inte gehör för vår politik då de andra sju partierna fortsätter på den inslagna vägen, som innebär att ta kommuninvånarnas kärvt förvärvade pengar till att lägga på konst, ineffektiva arbetsmarknadsinsatser och andra tveksamma projekt. I vår budget uppmärksammar vi också problemet med tiggeriet och problemet med illegala bosättningar i Örebro. I årets budget föreslog vi att kommunen ska ta pengarna som kommit från staten för ensamkommande unga män som ej utnyttjats tidigare år, för att istället fördela till de äldre som en gång i tiden byggde Örebro. Även detta motsattes av samtliga partier. Vår budget kan du läsa här. Önskar du en utskriven version så kan du beställa på sd.@orebro.se

Daniel Edström
Kommunalråd