Rapport från KF 27/1 -16 | Sverigedemokraterna i Örebro

Rapport från KF 27/1 -16

Vid senaste fullmäktige behandlades två frågor från SD som Daniel Edström ställt. Den ena gällde om det finns tiggarbarn i tiggarbosättingarna i Örebro. Ett mycket tomhänt svar från den styrande minoriteten förklarade att det inte finns några tiggarbosättningar i Örebro varför det inte skulle finnas några barn. Ett ytterst märkligt svar då Miljökontoret har väldokumenterat att det finns flera tiggarbosättningar runt om i staden. Debatten blev som det ofta brukar bli med 7-klövern, det vill säga förnekelse.

Den andra frågan rörde huruvida kommunen känner till om sexuella trakasserier har skett i kommunen men mörkats. Detta med tanke på den härva som uppdagats där polis och myndigheter mörklägger sanningen för att inte gynna SD. Även här var svaret ett konstant förnekande där man istället menade att SD ställer grupper mot varandra. Det svaret tyder på att man inte ser allvarligt på problemet utan istället är rädd för att sanningen ska komma ut. Från SD kommer vi fortsätta kartlägga dessa frågor trots de svaga svar vi fått. ​