Rapport från KF januari 2018 | Sverigedemokraterna i Örebro

Rapport från KF januari 2018

Årets första KF kickades igång med debatt om kulturkvarteret. Daniel Edström (SD), Jimmy Larsson (SD) och Daniel Spiik (SD) tog fajten mot den styrande koalitionen. Vi påpekade att det är särskilt olämpligt att dra igång onödigt dyra skrytprojekt just nu när konjunkturen håller på att vända nedåt. Vi påpekade också att det finns mycket billigare alternativ till att bygga kulturkvarteret.

SD profilerade sig också under sammanträdet genom att dels ställa en interpellation till kommunstyrelsens ordförande om hur man säkerställer lagenlig information till medborgarna, och dels en fråga om vad de styrande gjort för att undvika återupprepad sjuksköterskebrist i sommar. Svaret på den sistnämnda frågan var något luddig, men det verkar som att kommunen återigen kommer dra på sig stora kostnader för bemanningsföretag istället för att satsa på att vara en attraktiv arbetsgivare som lockar till sig personal.

Flera gånger under dagen, i varierande ärenden, försökte de styrande partierna göra gällande att SD-politik leder till nedskärningar i den kommunala välfärden eftersom SD på det nationella planet budgeterar för minskade kommunbidrag. Daniel Spiik (SD) försökte gång på gång förklara för de styrande partierna att några nedskärningar inte är aktuella eftersom minskningen av statsbidragen matchas av minskade kommunala utgifter och därför går jämnt ut. Men eftersom de styrande partierna gång på gång återkom till argumentet verkade det som att de inte kunde förstå Daniel Spiiks invändning, eller så ville de inte förstå.