Rapport från kommunfullmäktige 17/6 -15 | Sverigedemokraterna i Örebro

Rapport från kommunfullmäktige 17/6 -15

Första halvan av det politiska året avslutades med ett kommunfullmäktige. Sammanträdet präglades till stor del av delårsrapporten, där den styrande minoriteten (S, KD, C) har dragit ner på vård om omsorg med 100 miljoner för att kunna hålla budgeten för verksamhetsåret. Vi i SD är kritiska till hur man budgeterat, med tanke på vilken stor summa som måste justeras. Det kommer bli intressant hur de styrande partierna kommer tackla detta till kommande års budget. I SD:s egna budgetförslag kommer vi att försöka minimera skadan.

Fullmäktige behandlade också bildandet av bolaget Oslo-Stockholm 2.55. Bolaget kommer leda arbetet kring ett nytt järnvägsspår mellan Stockholm – Oslo, med stopp i Västerås, Örebro och Karlstad. Vi ställer oss bakom denna viktiga infrastruktursatsning. Undertecknad ställde under fullmäktige en fråga till kommunstyrelsens ordförande gällande statliga kostnadstäckningen för kommunala flyktingmottagandet. Riksrevisionen har undersökt uppfattningen bland kommunerna huruvida statens bidrag till kommunerna täcker de verkliga kostnaderna. Över 60% av Sveriges kommuner uppger att så är inte fallet. Svaret från Lena Baastad var att staten bör bidra mer. Det är värt att ha i åtanke när invandringsförespråkare hävdar att massinvandringen är en vinst för samhället.

Daniel Edström
Gruppledare