Rapport från kommunfullmäktige 18 november 2015 | Sverigedemokraterna i Örebro

Rapport från kommunfullmäktige 18 november 2015

Vid senaste fullmäktige behandlades två motioner från Sverigedemokraterna. Den ena berörde en aktivitetspark för äldre, och där ville tyvärr inte 7-klövern bifalla motionen. I det skriftliga motionssvaret pekade man på kostnader, vilket ter sig bisarrt med tanke på att slutsumman troligtvis skulle stanna på maximalt 500 000 (en halv miljon). Detta samtidigt som kommunen fått höja skatten på grund av rådande massinvandring. Migrationskostnaderna slår i höjden med mångmiljonbelopp. Att då inte kunna avsätta 500 000:- till åra äldre som jobbat och betalat skatt hela sina liv anser vi i SD vara en skymf.

Vår andra motion handlade om att inte särbehandla vid anställningar, vare sig positiv eller negativ särbehandling. Även denna motion avslogs av 7-klövern. Vi i SD menade att ingen hänsyn ska tas om vart man är född eller hur hur man ser ut.

Även kommunens delårsrapport avhandlades. Kommunledningen lovade att Örebro kommun kommer att klara av att växa på ett hållbart sätt i framtiden också. Detta är en självsäkerhet som helt saknar grund i historiska prestationer. Vi måste tala klarspråk – det är stora andelar lågutbildade som anländer och som kommer att bli kommunens ansvar om några år, och då kommer det bli fler uteblivna investeringar och nya skattehöjningar för örebroarna.