Regeringens budget en klen tröst för kommunerna | Sverigedemokraterna i Örebro

Regeringens budget en klen tröst för kommunerna

Nu när regeringen släppt sin budget kan vi konstatera att det är en budget där invandringen slukar reformutrymmet och tränger undan andra viktiga satsningar. Kostnaderna för invandring är nu större än försvarsbudgeten. Kostnaderna för invandring når hisnande 71 miljarder bara för ett år. Det är pengar man skulle kunna satsa på annat så som sjukvård, rättsväsende och utbildning istället. Inte minst inom skolan har vi en katastrofal situation där en majoritet av lärarna funderar på att byta yrke och där kunskapsresultaten faller allt snabbare. Men istället för att möta upp skolhaveriet eller den tilltagande laglösheten i samhället väljer man att alltså satsa fantasisummor ineffektiv och dyr flyktinghjälp.

För att fortsätta kunna hålla näsan över vattenytan ges kommunerna ett tillskott på 10 miljarder, och Örebros del av kakan 88 miljoner. Det är en klen tröst och räcker inte för att täppa till hålen för Örebros invandringkostnader. Vi har precis haft budgetberedning i kommunen där tjänstemännen gjort klart att Örebro kommun står inför valet att höja skatten med 5,50:- fram till 2030 eller att göra kraftiga besparingar på välfärden. Det är en tragisk utveckling och ett resultat av de andra partiernas naiva och ansvarslösa invandringspolitik.

Daniel Edström
Kommunalråd SD Örebro