Sjuklövern gaddar ihop sig mot SD och ÖP | Sverigedemokraterna i Örebro

Sjuklövern gaddar ihop sig mot SD och ÖP

Datum: 2018-10-18

Sjuklövern gaddar ihop sig mot SD och ÖP

Efter att Sverigedemokraterna och Örebropartiet i förra veckan meddelade att man avser ingå en valkartell, har samtliga övriga partier nu bestämt sig för att riva upp sina gamla karteller och istället ingå en gigantisk sjuklöverkartell, i syfte att stänga ute våra partier.

”Det här är anmärkningsvärt. Sjuklöverns nya maktkartell innebär alltså att Moderaterna samverkar med socialdemokrater och vänsterpartister för att stärka Miljöpartiet på vår bekostnad”, säger SD:s gruppledare Helena Ståhl.

”Man kan alltså säga att den borgerliga oppositionen har gått ihop med de styrande i en slags kommunal decemberöverenskommelse för att stänga ute övrig opposition. Det innebär att det egentligen bara finns en trovärdig opposition kvar i kommunfullmäktige.”

Sjuklöverns nya storkartell kommer att innebära att Sverigedemokraterna och Örebropartiet tillsammans kommer att få färre platser i nämnder och i kommunstyrelse än vad som tidigare varit väntat, men båda partier kommer ha fler platser än under den gångna mandatperioden.

”Vi sverigedemokrater kommer naturligtvis stå fast vid vår valkartell med Örebropartiet. Till skillnad från de andra partierna vänder vi inte kappan efter vinden – vi står fast vid det vi sagt. Väljarna gillar inte den här typen av oheliga karteller, så vi är övertygade om att det här kommer att missgynna sjuklövern och att vi därmed stärks på lång sikt.” avslutar Helena Ståhl.

Den 5 oktober meddelade Moderaterna i ett pressmeddelande att man inte tänkte samverka med Miljöpartiet eftersom de, enligt Moderaterna, under den gångna mandatperioden visat att de inte varit intresserade av att driva oppositionspolitik. Istället skulle Moderaterna och Liberalerna gå tillsammans som en borgerlig opposition. Nu tycks man dock ha ändrat uppfattning totalt, och samverkar alltså istället med den S-ledda koalitionen för att säkra platser åt Miljöpartiet i kommunstyrelsen och/eller nämnder.

Kontaktuppgifter

Helena Ståhl, gruppledare SD i Örebro kommunfullmäktige, 076-496 83 88, helena.stahl@orebro.se

Joakim Sjögren, politisk sekreterare, 073-091 85 90, joakim.sjogren@orebro.se