Trött på politik i kyrkan – rösta på SD | Sverigedemokraterna i Örebro

Trött på politik i kyrkan – rösta på SD

(publicerad i NA 2017-09-02)

Den 17 september är det kyrkoval. Ett viktigt val där Svenska kyrkans medlemmar väljer vilka frågor kyrkan ska fokusera på under de kommande fyra åren.

Sedan Svenska kyrkans separation från staten har organisationen, trots att motsatsen borde vara rimligare, blivit alltmer politiserad. Ställningstaganden har gjorts som verkar bottna mer i politisk övertygelse än religiös. Med ett framröstat styre som använder kyrkan som en kanal för att föra fram sin politik är risken stor att den som är med i Svenska kyrkan för sin tros skull söker sig till andra församlingar.

Sverigedemokraterna menar att Svenska kyrkans huvuduppgift inte är att hålla på med politiskt opinionsbildande. Svenska kyrkans uppdrag ska vara att förmedla och förvalta den kristna tron, dess traditioner och det fantastiska kulturarv som våra kyrkomiljöer är. Vi sverigedemokrater vill se en återgång till en kyrka med stark kristen identitet och övertygelse där Bibeln är utgångspunkten och Jesus Kristus återigen tillåts vara det centrala.

Det är nu vi väljer Svenska kyrkans inriktning de kommande fyra åren. Om du, liksom Sverigedemokraterna, värnar om ett förvaltande av fädernas kyrka och ett bevarade av våra månghundraåriga kristna traditioner, använd då din röst i kyrkovalet – och lägg den på Sverigedemokraterna.

Helena Ståhl (SD)

Arne Björklund (SD)