Vi måste sätta ned foten mot bilbränderna! | Sverigedemokraterna i Örebro

Vi måste sätta ned foten mot bilbränderna!

Örebro skakas just nu av en stor våg av anlagda bränder. Man skulle kunna hoppas att den är tillfällig, men om man tittar på statistiken är det snarare kulmen på en utveckling som pågått under hela 2000-talet. Sedan millennieskiftet har bilbränderna i länet femdubblats. Detta orsakar stora kostnader för samhället samtidigt som vanliga hederliga medborgare får se sin egendom förstörd och sin trygghet beskuren.

Vi sverigedemokrater kräver att samhället nu sätter ned foten mot otyget. Idag löper förövarna nästan obefintlig risk att åka fast. Det måste vi ändra på. Därför upprepar vi nu vårt krav om att Örebro kommun ska satsa på kraftigt utbyggd kameraövervakning i särskilt utsatta områden. Detta är ett krav som SD Örebro drivit i flera år men som viftats bort av den styrande koalitionen i Rådhuset. När nu även chefen för Nerikes Brandkår och lokalpolischefen i Örebro gått ut och efterfrågat detta är det hög tid att kommunen lyssnar.

Att sätta upp högupplösta kameror som kan bevaka parkeringsplatser och identifiera gärningsmän är ett enkelt sätt för kommunen att bistå polisen i deras utredningsverksamhet.

Kommunen behöver också vidta andra åtgärder för att hjälpa polisen. Vi behöver satsa mer resurser på patrullerande väktare som kan bistå med vaksamma ögon och öron i problemområdena. Vi bör också inleda ett samarbete med polisen i syfte att avlasta dem från en del av deras administrativa uppgifter, så att de får mer tid att vara synliga ute på gator och torg.

Tyvärr verkar de styrande i Örebro kommun inte särskilt intresserade av såna här typer av åtgärder. De verkar mer inne på att ha en mjuk linje mot förövarna genom diverse integrationsåtgärder och sommaraktiviteter. Mjuka åtgärder i all ära, men det räcker inte. Samhället måste först och främst markera mot bränderna genom att fånga och straffa. Med våra förslag kan kommunen bistå polisen i det arbetet och därigenom tar vi de första stegen mot att göra Örebro tryggt igen.

Daniel Edström
Kommunalråd SD Örebro